Het verschil tussen Marketing en PR

Tijdens al mijn lezingen wordt het wel gevraagd: ‘Wat is het verschil tussen Marketing en PR?’. Logisch, ze lijken namelijk erg veel op elkaar. Toch zijn er grote verschillen, ik leg ze graag aan je uit.

Public Relations

De kern van PR is om in de media te verschijnen, hiervoor benader je journalisten en media met jouw nieuws of haak je in op andere relevante onderwerpen. Hierdoor werk je aan je zichtbaarheid, naamsbekendheid en reputatie. Door te verschijnen in kranten, tijdschriften, podcasts of websites zorg je dat er over je gepraat wordt en dan uiteraard het liefste positief.

Marketing

Marketing is een directe vorm van sales, je betaalt voor een advertentie en krijgt zichtbaarheid in ruil daarvoor. Ook bij marketing draait het dus om zichtbaarheid, naamsbekendheid, maar niet zozeer om reputatie. Een reputatie behaal je alleen doordat anderen over je praten, in het geval van PR dus de media. Het draait er dus om dat je in marketing over jezelf praat en in PR dat anderen over je praten.

verschil marketing pr

Hoe zorg je dat het werkt?

In PR zijn er geen garanties dat jouw nieuws gepubliceerd kan worden, maar als dat wel gebeurt dan is dat enorm waardevol. PR kan namelijk een veel groter publiek bereiken dan een marketingcampagne. Daarnaast wordt PR veel serieuzer genomen, juist omdat anderen dus over je praten. Ook is PR in de basis van Free Publicity een stuk goedkoper dan een advertentie.

In sommige gevallen kunnen deze twee communicatiemiddelen elkaar overlappen, maar het is niet altijd verstandig. Zo kan een persbericht geschreven door een marketingafdeling te wervend overkomen en wordt deze vervolgens niet opgepakt. Zonde.

Wat heb jij al bereikt door middel van PR?