Hoe schrijf je de perfecte interviewpitch (+ voorbeeld)?

Inmiddels zijn we niet alleen maar afhankelijk van wat de media oppakt, maar hebben we het heft in eigen handen genomen.
Zo zijn er inmiddels tal van mogelijkheden om zelf de media te benaderen, waaronder ook de interviewpitch.

in de media
Door middel van de interviewpitch in een tijdschrift

Wat is een interviewpitch?

Omdat de meesten van ons nog niet standaard worden opgepikt door de media is het verstandig zelf de stoute schoenen aan te trekken.
Met een interviewpitch benader je zelf diverse kanalen om te kijken of ze interesse hebben in een samenwerking of publicatie.
Je pitcht dus letterlijk voor een interview.
Nu hoeft dat niet per se een interview te zijn, maar kan dat ook een gastblog, vlog of artikel zijn.

Voor wie is de interviewpitch?

Jij bepaalt natuurlijk zelf naar wie je jouw e-mailbericht verstuurd.
Verstandig is om te kijken wat zowel jij en de andere partij hebben aan een publicatie, als het publiek van het desbetreffende kanaal.
Door deze voordelen te benoemen in je e-mail vergroot je de kans op publicatie van jouw artikel.

Hoe schrijf je een goede pitch?

De kracht van een goede pitch zit hem in de creatieve benadering. Het kopiëren en plakken van standaard teksten kan je misschien best een leuke publicatie opleveren, maar heeft zeker minder effect dan een persoonlijk geschreven bericht.
Zie het schrijven van een pitch als een sollicitatiebrief voor een baan die je echt super graag zou willen hebben.
Jij moet het desbetreffende bedrijf de meerwaarde laten zien van jouw toevoeging en dat ga je natuurlijk nooit duidelijk maken in een simpele brief die je al tig keer hebt verstuurd.

Voorbeeld

De pitch die ervoor zorgde dat wij een artikel mochten schrijven voor Marketing Tribune zag er als volgt uit:

Beste,

Het is inmiddels bijna een jaar geleden dat het artikel ‘Influencer marketing: 10 do’s en don’t verscheen.
Er is inmiddels veel verandert.
Invloedrijk Nederland heeft grote stappen ondernomen. Zo hebben we inmiddels nano-influencers mogen verwelkomen en is het niet altijd meer raadzaam om mega-influencers in te zetten.
Ook is gebleken dat de engagement van influencers met content gericht op 1 stad nog steeds groeit.
Kansen voor het optimaliseren van de zichtbaarheid voor ondernemers zijn dus zodanig verandert en meer kansrijk geworden dat ik vind dat het tijd is voor een nieuw artikel!
Als PR-expert werk ik regelmatig met influencers en zou hierover een artikel kunnen aanleveren bij de Marketing Tribune met een aantal tips.


Als er interesse is dan hoor ik dat graag.

Ga eropuit!

Gastblogs, interviews en influencersamenwerkingen heb je dus zelf in de hand. Wacht niet tot een medium jou benadert, maar ga er zelf op uit!

Wij weten als geen ander dat het schrijven van meerdere, unieke pitches veel creativiteit vraagt.
Gelukkig hebben wij er inmiddels honderden geschreven en weten we precies welke woorden zorgen voor actie.