Het verschil tussen owned en earned media

Binnen de PR maken we onderscheid tussen 2 typen media, namelijk owned en earned media. Beiden varianten helpen je bedrijf aan zichtbaarheid, naamsbekendheid en reputatie.
We leggen je graag het verschil uit.

verschil owned en earned media

Met een combinatie van het inzetten van owned en earned media bereik je het meeste! Je wilt natuurlijk maar al te graag gezien en gevonden worden en dus is het belangrijk je publicaties ook op je eigen kanalen te delen.

Owned media

Ook wel beheerde media. Onder owned media verstaan we alle kanalen in eigen beheer van het bedrijf. Zoals bijvoorbeeld:

  • Website
  • Social media
  • Nieuwsbrieven

Je kunt er als bedrijf bijna niet omheen om actief te zijn op deze kanalen, ze geven je bedrijf een gezicht, een verhaal. Tevens biedt het de mogelijkheid voor volgers om de interactie aan te gaan en ze op de hoogte te houden van ontwikkelingen binnen het bedrijf.

Earned media

Ook wel verdiende media. Bij earned media wordt de controle enigszins uit handen gegeven. Hierbij ontstaat er de mogelijkheid om over het bedrijf te praten en dat gebeurt dan bijvoorbeeld door:

  • Recensies
  • Mond-op-mond
  • Retweet

Free Publicity

Maar ook Free Publicity is Earned media, want ook bij Free Publicity wordt er over het bedrijf gesproken en gaat het om publicaties die niet uit eigen handen komen. Bij Free Publicity moet je denken aan allerhande publicaties, zoals tijdschriften, podcasts, kranten, blogs of websites. Al deze media zijn op zoek naar verhalen, zoals die van jou, om hun publicatie mee te vullen.

Owned + earned = succes!

Heb je het voor elkaar gekregen om met jouw unieke verhaal in het Financieel Dagblad te verschijnen? Heb je een recensie ontvangen? Of deel je tips over jouw expertise in een relevante podcast om je bedrijf meer onder de aandacht te brengen? Natuurlijk is het dan een goed idee dit op al je eigen, owned kanalen te vermelden en zoveel mogelijk lezers, kijkers en luisteraars naar je publicatie te verwijzen.

Zelf aan de slag

Met de tips die je vindt op onze blog kom je vast een heel eind! Maar we kunnen ons best voorstellen dat je geen connecties hebt binnen de earned media. Daarom kan het lastig zijn grote websites of kranten te benaderen met het verzoek tot publicatie. Wij beschikken over uitgebreide medialijsten, directe contacten met journalisten en weten door middel van de juiste woorden de juiste mensen aan te sporen.

Je kunt met al je vragen altijd bij ons terecht!