Wat is Free Publicity?

Free Publicity is het doel bij PR. Hier draait het allemaal om gratis publiciteit.
Zoals het woord het al zegt betreft het publicaties waar niet voor betaald wordt.

Free Publicity in de krant

Free Publicity begint vaak met het delen van nieuws door middel van een persbericht, maar vaak is een persbericht alleen niet voldoende.
Voor het verkrijgen van gratis publiciteit is een strategie essentieel.

Win-win

Zoals bij de kern van PR draait het om het creëren van een win-win situatie. Zo zijn veel kranten, magazines, podcasts en blog continue op zoek naar nieuwe content en haakt PR daarop in.
Om te zorgen dat je bericht gedeeld wordt op een van deze kanalen is het van belang dat je bericht volledig aansluit bij de waardes van deze media.

  • Is je nieuws belangrijk genoeg?
  • Is het interessant?
  • Sluit het aan bij de doelgroep?

Op het moment dat je een bericht verstuurd richting bijvoorbeeld Vriendin is het enigszins misplaatst als je vraagt om een artikel over strandstoelen midden in de winter.
Ook een publicatie over de timmerman in Lutjebroek in de Telegraaf is niet helemaal gepast.
Om de kans van publicatie te vergroten is het veel handiger om in te spelen op actualiteit, zoals het weer, feestdagen of de Issuekalender.

3 Partijen

Een ander belangrijk onderdeel bij het verkrijgen van gratis, positieve media-aandacht is rekening te houden met niet alleen de media.
Het kanaal waar jij contact mee opneemt deelt berichten natuurlijk alleen maar zodat deze worden bekeken door hun publiek.
Wat is het voordeel dat de lezers, luisteraars of kijkers van jouw bericht hieruit kunnen halen?
Een korting, winactie of gewoon belangrijke, relevante tips doen het altijd goed! Zo vergroot je niet alleen de kans dat jouw bericht gedeeld wordt, maar ook dat de doelgroep direct actie onderneemt.

Vraag om hulp

We kunnen (gelukkig) niet overal goed in zijn en daarom is het niet erg om om hulp te vragen. Het kan een mentale drempel zijn die je over moet om erop uit te gaan en jezelf in de belangstelling te plaatsen, dat snappen we maar al te goed.
Ook kan het zo zijn dat je gewoon tijd tekort komt of niet weet waar je moet beginnen.
In al deze gevallen kun je bij ons terecht met al je vragen!
Een PR-adviseur kan hierin de juiste handvatten bieden of de gehele Free Publicity uit handen nemen.
Zij hebben vaak meer ervaring met het schrijven van creatieve pitches, zodat je nieuws gegarandeerd wordt opgepakt!